BUCURIA DE A FI DASCĂL
„Fără şcoală să nu aştepte nimeni nici părinţi buni, nici fii buni, şi prin
urmare, nici stat bine organizat şi bine cârmuit şi păstorit.”
(Ion
Heliade Rădulescu-Gândirea pedagogică)
Şcoala este cea mai mare investiţie a unei naţii, menită să instruiască şi să
educe generaţii succesive capabile să asigure toate cele necesare unui viitor
în care să troneze bunăstarea ca rezultat al unei munci bine făcute indiferent
de domeniul în care activează ca individ. Fiecare contribuie prin pregătirea şi
dăruirea sa la mai binele lui şi al celorlalţi.
„Şcoala care rămâne în suflet” ar trebui să fie în definitiv ţelul educaţiei.
Lucrurile pe care le înveţi, le porţi cu tine indiferent cât timp s-a cernut
peste momentul terminării cursurilor şi indiferent unde soarta îţi poartă
paşii. Dascălii nu au apărut întâmplător în această lume. Dumnezeu i-a
trimis pe Pământ pentru a împărţi Lumină
şi Căldură. Dascălii
adevăraţi nu îşi aleg această profesie pentru a avea un loc de muncă, ori pentru foloase
materiale, nici pentru a-şi urmări propriile interese. Aceşti oameni au fost
înzestraţi cu har şi au hotărât că menirea lor este aceea de a dărui. Aparent neînsemnaţi, lipsiţi
de acea putere atât de mult râvnită în zilele noastre, continuă să lupte
folosind armele ce le sunt la îndemână: mintea
şi sufletul.
„Să ţii în palmă sufletul
unui copil este un privilegiu. Să fii important în viaţa unui copil este poate
un DAR DIVIN. ,,Dumnezeu i-a înzestrat cu acest dar şi pe cei care în calitate
de dascăli, de ieri şi de azi, au fost şi sunt modele puternice, demne de urmat
atât pentru elevi cât şi pentru profesori. Se spune că un dascăl bun
echivalează cu un noroc în viaţă. Dascălul este dator să găsească „perla” în
fiecare copil, „oricât de adâncă este” şi să-i dea strălucirea de care
este capabil.
Dascălii adevăraţi au avut şi „atunci” şi „acum” soarta lumânării - luminează
celor din jur, consumându-se pe ei. Preocupările dascălilor de „atunci” sau
a celor de azi sunt la fel: a-i învăţa pe elevi că munca, cinstea, omenia sunt
cel mai potrivit fel de conveţuire - pentru că generează progres atât pentru
individ cât şi pentru societate.
Dascălii sunt în mod voluntar modele de viaţă, de profesionalism, de echilibru,
de toleranţă, responsabilitate, de respectare a drepturilor omului în general
şi ale copilului în mod special. Dascălul de ieri sau de azi ştie că dacă îţi
zâmbesc ochii când vorbeşti cu copilul, lui îi va zâmbi inima şi se va deschide
în faţa ta. Dacă îi răspunzi copilului cu afecţiune şi el va răspunde la fel şi
nu numai ţie, dar şi altora.
A fi un dascăl bun mai înseamnă să nu uiţi că ai fost cândva copil,
să închizi uneori ochii la micile greşeli, să te bucuri de succesele elevilor,
să trăieşti clipa dezamăgirii – fără a le tăia din aripi. Să fii mereu tânăr,
asemenea lor!
Meseria de dascăl este o meserie care te provoacă, mai mult decât
oricare alta deoarece înglobează în ea mai multe profesii:
-
medic - alini durerile cu mângâieri, cu zâmbete, cu note maxime, cu premii;
-
poliţist- ocroteşti viaţa elevilor, dirijând mersul lor prin hăţişurile vieţii,
învăţându-i că modul de interacţiune al atomilor şi moleculelor
poate să genereze lucruri frumoase şi utile care să-ţi îmbogăţească viaţa, dar
pot genera şi pericole dacă nu sunt folosiţi cum trebuie, şi atunci
trebuie să se oprească la intersecţie;
-
artist - susţii 5-6
spectacole pe zi, până la epuizare, care nu sunt răsplătite cu aplauze ci cu o
ploaie de întrebări care încep cu „de ce?”, „cum?”, „dar dacă ar fi?”, „ce se
întâmplă?”; dai autografe cu cerneală roşie pe caiete, pe teste, pe referate,
pe portofolii; ai ochii în lacrimi când la sfârşit de ciclu elevii îţi spun –
rămas bun - sau când ne trimit scrisori, felicitări, mesaje;
-
arhitect – încerci pas cu pas să clădeşti solid – temelia - baza
devenirii ca om a celor pe care-i formezi;
-
sculptor – şlefuieşti conştiinţe şi modelezi caractere;
-
instructor de zbor – dai învăţăceilor aripi pentru a-şi urma ascensiunea în viaţă;
-
geolog – forezi cât mai adânc să vezi stilul de învăţare a fiecărui copil pentru a
se putea dezvolta în ritm propriu şi conform abilităţilor lor pe care le
deţine;
-
doctor de suflete – în calitate de educator, învăţător sau diriginte, când administrezi
în doze homeopatice, individualizate remediile necesare pentru a corecta un
comportament sau pentru a forma competenţe pentru a fi un OM în societate.
Toate astea şi multe altele mă fac pe mine şi cu siguranţă pe toţi dascălii să
facem din această meserie, o profesiune de credinţă.
Albert Einstein spunea: „Arta
supremă a profesorului este de a trezi bucuria exprimării creatoare şi bucuria
cunoaşterii.”
Toţi ne-am străduit şi ne străduim să
conducem generaţii de elevi prin hăţişurile lui „TREBUIE” şi ale
contradicţiilor ce răsar din aplicarea socială a binelui şi răului, oferindu-le
„armele de luptă” pentru a se descurca în orice situaţie şi sperăm că am reuşit.
,,Copilul nu este un adult în miniatură, ci el este”,
aşa cum spunea Peirot, ,,un candidat la maturizare, deosebit de receptiv la
influenţele pozitive sau negative care se exercită asupra lui”.
A fi profesor înseamnă a
te ridica deasupra tuturor elevilor şi, totuşi, a te coborî ”la mintea lor”.
A fi profesor înseamnă a
fi capabil de a face 180 de lucruri în acelaşi timp, care nu au nicio legătură
cu obiectul pe care îl predai.
A fi profesor înseamnă a
comunica zilnic tuturor elevilor cunoştinţe fundamentale pentru ei şi, în cele
mai multe cazuri, să şi ai dreptate.
A fi profesor înseamnă
a-ţi găsi mai mult timp pentru alţii decât pentru tine.
A fi profesor înseamnă a
avea veşnic pe faţă un zâmbet care poate rezista copiilor cu probleme,
părinţilor îngrijoraţi.
A fi profesor înseamnă a
avea 6 perechi de mâini, să ajungi să le faci pe toate, dar mai ales 3 perechi
de ochi: o pereche să-l vadă pe elev aşa cum este el în realitate şi nu cum
l-au etichetat alţii; altă pereche să fie plasată la spate pentru ca profesorul
să vadă ce nu este de văzut, dar trebuie cunoscut; ochii din faţă sunt doar
pentru a vedea cum se comportă copilul, pentru ca mai apoi să poată reflecta
asupra acestui comportament şi să poată spune: ,,Înţeleg şi cred în tine”.
A fi profesor înseamnă a
veni la muncă chiar şi când eşti bolnav, înseamnă a preda unei clase de copii
care nu vor să înveţe, înseamnă a păstra un loc special în inima ta pentru
copiii care nu sunt ai tăi, înseamnă a înţelege toate frământările prin care
trec cei aflaţi în dificultate.
A fi profesor înseamnă a avea inimă bună, dar şi dură
uneori, înseamnă a juca câte o scenetă în fiecare oră cu alţi actori.
A fi profesor înseamnă a
avea pe obraz o lacrimă: pentru bucuria şi mândria de a vedea cum un copil
reuşeşte să rezolve şi cea mai mică sarcină; pentru singurătatea copiilor
cărora le e greu să se adapteze; pentru compasiunea faţă de sentimentele
părinţilor. Lacrima pe obraz vine din durerea de a nu putea ajunge la unii
copii şi dezamăgirea pe care o simt ei; vine când profesorul a stat un an sau
mai mulţi cu o clasă şi trebuie să-şi ia rămas bun de la acei copii şi să fie
gata să întâmpine o nouă generaţie.
Cine poate să înţeleagă
toate acestea, acela înseamnă că e profesor şi drumul lui, cu bucurii şi cu dezamăgiri,
se va împleti cu destinul copiilor pe care îi va educa şi îi va pregăti pentru
viaţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu