BUNE PRACTICI DIN ACTIVITATEA
DIDACTICĂ
În epoca comtemporană este nevoie de
un om nou, cu o gândire creatoare, inovatoare, un explorator îndrăzneţ.
Şcoala nu trebuie înţeleasă ca fiind
locul unde profesorul predă şi elevii ascultă. Învăţarea devine eficientă doar
atunci când elevii participă în mod activ la procesul de învăţare: discuţia,
argumentul, experimentul devin metode indispensabile pentru învăţarea eficientă
şi de durată.
Metodele active necesită o pregătire
atentă: ele nu sunt eficiente decât în condiţiile respectării regulilor
jocului. Avantajul major al folosirii acestor metode provine din faptul că ele
pot motiva şi elevii care au rămâneri în urmă la matematică, sporesc participarea activă, constructivă a
elevilor, lecţiile devin mai
interesante.
Metoda
,,Schimbă perechea”: este o metodă interactivă de lucru în perechi. Elevii au posibilitatea de a lucra cu fiecare
dintre membrii colectivului. Stimulează cooperarea în echipa, ajutorul
reciproc,înţelegerea şi toleranţa faţă de opinia celuilalt.
Etape: se
împarte clasa în două grupe egale ca număr de participanţi. Se formează două
cercuri concentrice, copiii fiind faţă în
faţă pe perechi. Învăţătorul dă o sarcină de lucru. Fiecare pereche
discută şi apoi comunică ideile. Cercul din exterior se roteşte în sensul
acelor de ceasornic, realizându-se astfel schimbarea partenerilor în pereche.
Copiii au posibilitatea de a lucra cu
fiecare membru al grupei. Fiecare se implică în activitate şi îşi aduce
contribuţia la rezolvarea sarcinii.
Metoda
,,Turul galeriei’’: materialele realizate,
posterele, vor fi expuse în clasă în 6 locuri vizibile. Elevii din fiecare grup
îşi vor prezenta mai întâi sarcina de lucru şi modul de realizare a ei, apoi,
la semnalul dat de învăţător, vor trece, pe rând, pe la fiecare poster al
colegilor de la altă grupă şi vor acorda acestora o notă. După ce fiecare grup
a vizitat „galeria” şi a notat corespunzător productiile colegilor, se vor
discuta notele primite şi obiectivitatea acestora, se vor face aprecieri şi se
vor corecta eventualele erori.
Metoda „Știu / vreau
să ştiu / am învăţat”: metoda se
bazează pe cunoaştere şi
experienţele anterioare ale
elevilor, pe care le vor lega
de noile informaţii ce
trebuie învăţate.
ETAPE:
Ø Listarea cunoştinţelor anterioare
despre tema propusă;
Ø Construirea tabelului (Învăţăor);
Ceea ce
ştim / credem că ştim
|
Ceea ce
vrem să ştim
|
Ceea ce
am învăţat
|
|
|
|
Ø Completarea primei
coloane;
Ø Elaborarea întrebărilor şi
completarea coloanei a
doua;
Ø Citirea textului;
Ø Completarea ultimei coloane
cu răspunsuri la
întrebările din a
doua coloană, la
care se adaugă
noile informaţii;
Ø Compararea informaţiilor noi
cu cele anterioare;
Ø Reflecţii în perechi / cu
întreaga clasă.
Metoda ,,Mozaicul”: metoda mozaicului presupune învăţarea prin cooperare la nivelul unui
grup şi predarea achiziţiilor dobândite de către fiecare membru al grupului
unui alt grup. Are avantajul că implică toţi elevii în activitate şi că fiecare
dintre ei devine responsabil atât pentru propria învăţare, cât şi pentru
învăţarea celorlalţi. De aceea, metoda este foarte utilă în motivarea elevilor
cu rămâneri în urmă: faptul că se transformă pentru scurt timp, în “profesori”
le conferă un ascendent moral asupra colegilor.
Etape:
se împarte clasa în grupe eterogene de 4 elevi,
fiecare primind câte o fişă numerotate de la 1 la 4, ce conţine părţi ale unui
material ce urmează a fi înţeles şi discutat de către elevi. Elevii sunt
regrupaţi în funcţie de numărul fişei primite şi încearcă să înţeleagă
conţinutul informative de pe fişe şi stabilesc modul în care pot preda ceea ce
au înţeles colegilor din grupul lor original. Se revine în gruparea iniţială şi
are loc predarea secţiunii pregătite celorlalţi membri.
În final are loc trecerea în revistă a
materialului dat prin predarea orală cu toată clasa/ cu toţi participanţii.
,,Ciorchinele”: stimulează realizarea
unor asociaţii noi de
idei şi permite cunoaşterea propriului
mod de a înţelege o anumită temă. Permite fixarea
mai bună a ideilor, structurarea
informaţiilor, facilitarea reţinerii şi înţelegerii acestora.
Puncte tari:
ü rapiditate şi eficienţă în prezentarea unui
volum de cunoştinţe, informaţii;
ü corelarea cunoştinţelor, ierarhizarea şi
sistematizarea lor;
ü sunt stimulate capacităţi cognitive: argumentare, analiză şi sinteză,
reflecţie, asociere;
ü mijloc de conştientizare a unor cunoştinţe,
corelaţii.
,,Jocul didactic”
,,Omul
este un om întreg numai atunci când se joacă.” (Fr. Schiller)
Jocul este o şcoală deschisă, cu un program tot atât de bogat precum este
viaţa. Prin joc, viitorul este anticipat şi pregătit. Se apreciază chiar că
jocul îndeplineşte în viaţa şcolarului acelaşi rol ca munca la adulţi. Este
forma specifică în care elevul îşi asimilează munca şi se dezvoltă.
Este suficient să amintim concentrarea
şcolarului prins în joc, precum şi gravitatea cu care el urmăreşte respectarea
unor reguli sau lupta în care se angajează pentru a câştiga.
Jocul este o formă de activitate bine
gândită, necesară şi indispensabilă procesului educaţiei, este o activitate
prin care conţinutul, forma şi funcţionalitatea sa specifică nu se confundă cu
nici o altă formă de activitate instructiv-educativă, motiv pentru care nu
poate fi suplinită şi nici nu este în măsură să suplinească pe una din ele.
Pentru a înţelege specificul jocului ca
formă de activitate instructiv-educativă, trebuie să cunoaştem şi celelalte
sensuri ce i se atribuie jocului, cum ar fi: activitate specific umană,
activitate dominantă la vârsta şcolară, factor hotărâtor în viaţa şcolarului.
Aceste sensuri indică, fie poziţia jocului în raport didactic cu celelalte forme
de activitate specifice omului, fie aportul jocului în procesul educaţiei.
Jocul este o activitate specific umană,
dominantă în copilărie, pentru că numai oamenii îl practică în adevăratul sens
al cuvântului. Este una dintre variatele activităţi desfăşurate de om, fiind în
strânsă legătură cu acestea. Este determinat de celelalte activităţi –
învăţarea, munca, dar în acelaşi timp este puternic implicat în acestea.
Învăţarea, munca, creaţia, includ elemente de joc şi în acelaşi timp jocul este
purtătorul unor importante elemente psihologice de esenţă neludică ale
celorlalte activităţi specific umane.
Spre deosebire de alte tipuri de
jocuri, jocul didactic are o structură aparte.Elementele componente ale
acestuia sunt:
,,Copilul
trăieşte în lumina fericită a jocului, spiriduş ce preface zilele în sărbătoare
şi viaţa în minune” (S. Bivolaru).
Profesorul are nevoie de: „competenţă
relaţională, capacitate de a promova relaţii de cooperare şi competiţie, un
stil de lucru cooperant pentru a asigura unitatea clasei, pentru a obţine un
înalt grad de coeziune al acesteia, pentru a stimula tendinţele centripete în
locul celor centrifuge, pentru a forma conştiinţa comunitară (de grup) a
elevilor de care se ocupă” (Cerghit).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu