CARTEA ŞI IMPORTANŢA
LECTURII
Cer senin fără nori,
Aer proaspăt cu balsam de flori,
Râu cristalin cu
murmur spumegat,
Te-am descoperit şi îndrăgit,
Eşti comoara de
dorit
Aici, acum şi-n orice veac!
Cartea este un ospăţ al gândurilor la care oricine
este poftit. De
altfel, cartea este comoară fără de preţ, în care unii îşi adună cele mai
frumoase gînduri, ca alţii să le poată folosi în voie. ,,Cartea reflectă ca o oglindă lungul şir de secole
ale vieţii omenirii, istoria luptei sale pentru existenţă, pentru un viitor
mai luminos, suferinţele, bucuriile, înfrîngerile şi
biruinţele sale toate. Iubiţi cartea, îngrijiţi-o şi citiţi cît mai mult.
Cartea ne este prieten credincios, de nădejde“.
Iată cît de plastic şi convingător a
menţionat G. F. Morozov în lucrarea sa „Cărţi prietene”, arătând importanţa cărţii pentru cititor. Dar nu a încheiat
gîndirea sa despre carte aici. Comentând mai departe despre importanţa personajelor
dintr-o carte, a spus că „în compania lor
nu i se urăşte niciodată. Personajele - zicea el mai departe — sunt gata să-mi răspundă la orice întrebare. Unii îmi povestesc despre
lucruri de demult,
alţii îmi dezvăluie tainele
naturii, mă învaţă cum să trăiesc, alţii, cum să mor... Aceşti prieteni sunt
cărţile mele”.
Dar pentru a încerca a „defini“ actul intelectual de care ne ocupăm, încercare
făcută de-a lungul a peste cinci secole ele când există cartea în forma ei
actuală, cuvintele marelui nostru cronicar Miron Costin ni se par cele mai
izbutite din punct de vedere metaforic: „...că nu iaste alta şi mai frumoasă şi mai de folos în
toată viaţa omului zăbavă decît cetitul cărţilor”. La urma urmelor, nici o definiţie propriu-zisă nu
poate fi atât de exactă şi cuprinzătoare încât să înglobeze în graniţele ei
această complexă misiune de fiecare zi: cartea şi lectura ei.
În cartea sa „Povestiri despre cărţi“ Smirnov-Sokolski nu numai că preamăreşte - cartea,
dar face un poem de slavă cărţii, afirmând că acest obiect fie el cât de mic este cel mai minunat din lume. Cartea merită să
devină nu numai „cartea
de căpătâi a specialistului, a bibliografului” ci mult mai mult. Cartea să ne fie tovarăşă
nelipsită în serile petrecute în familie. Lectura ei e nespus de folositoare
tineretului căruia îi aparţine întotdeauna viitorul.
Noi trebuie: să avem dragoste pentru carte, pentru
că ea răsplăteşte generos dragostea ce i-o purtăm. Ea te instruieşte chiar şi
fără să i-o ceri şi poate, când nici n-o doreşti. Căci mare e puterea cărţii!
Această putere creşte şi mai mult dacă deschizi inima în faţa cărţilor, dacă le
întrebi cum trebuie să trăieşti, care este rostul vieţii, cum să fii cetăţean
destoinic al patriei tale, demn de poporul tău. De altfel, în carte cauţi
răspuns la problemele ce-ţi stau în faţă. Spre deosebire de celelalte surse de
informaţie intelectuală ca: radioul, televiziunea, cinematograful, internetul,
avem un mare avantaj faţă de aceasta pentru că tăcerea adâncă a cărţii spune
mult şi complet. Un singur dezavantaj îl are cartea: că nu vorbeşte, decât
atunci cînd o întrebi; nu este bineînţeles o slăbiciune, ci un specific al
acestor prieteni discreţi.
Cartea reprezintă mai întâi cel mai complet depozit
al inteligenţei omeneşti, înmagazinând în filele ei cunoştinţe, sensibilitate,
fapte pe care le păstrează intacte un timp nedefinit. Uitate între file de sute
de ani, par moarte, dar ele reprezintă de fapt o stare cataleptică a istoriei
omului, pe care fiecare dintre noi o poate risipi, înviind o lume nebănuită.
Nu ignorăm radioul, televizorul sau internetul, dar
spre deosebire de aceste surse informaţionale şi de culturalizare trebuie să
spunem că nimic nu poate înlocui cartea. Instruirea şi cultura nu se fac numai
prin presă, prin radio şi cinematograf sau internet, prin televiziune sau pe
cale orală.
În afara cărţii nu poate fi concepută azi o cultură
sistematică a individului şi implicit a societăţii. O carte o citeşti cînd
vrei, cum vrei şi de câte ori vrei. Acest prieten tăcut iţi oferă ori de câte
ori ai nevoie acelaşi răspuns fidel la fiecare întrebare şi-l repetă cu
nesfârşită răbdare până ce l-ai înţeles. Cartea este atât de înţelegătoare
încât atunci când n-ai înţeles-o nu se supără, nu jigneşte, te aşteaptă să
revii. O regăseşti oricând la fel de credincioasă şi discretă.
Cartea nu te face să roşeşti de propria-ţi
ignoranţă.
„De peste patru secole şi jumătate cartea este o
componentă majoră a culturii noastre naţionale. Ea e martora zbuciumatei
noastre istorii, dovada luptei pentru libertate socială şi independenţă
naţională, tezaur de cunoştinţe şi frumuseţi spirituale, stindard al
emancipării şi luminării cugetului, mesager al culturii altor popoare,
instrument de răspândire în mase a progresului şi civilizaţiei“.
Fiecare literat, gânditor al vremurilor trecute şi
de azi, defineşte şi arată cu multă prisosinţă influenţa pe care o exercită
asupra educării omului, cartea.
„Frumoasă şi de folos zăbavă“ — la Miron Costin, „Urmă sacră în care zace gata să învie
sufletul poporului“ — la Mihail
Sadoveanu, ajunge şi în basmul cult să se afle în zestrea lui: „Făt-Frumos, cel cu cartea în mână născut“; la Alexandru Vlahuţă devine o chemare dramatică,
un fel S.O.S. al sufletului, un „pamflet“ la Caragiale,
iar în rândurile poporului, care îi înţelege necesitatea practică, socială,
devine lapidară axioma: „ai carte, ai parte“. Cartea este învăţătorul care te conduce la bine, te face să te bucuri,
să râzi şi să plângi. De aceea trebuie să vorbim de funcţia cărţii ca mijloc de
educare a omului.
Există numeroase funcţii pe care cartea le
îndeplineşte, între acestea cea mai înaltă menire a cărţii e cea
instructiv-educativă. Întregul proces de învăţământ, de la cel preşcolar la
cel post-universitar se bazează pe cartea-manual. Transmiterea sistematică şi
cât mai completă a cunoştinţelor dobândite de omenire de-a lungul timpului
prin stăruitoare eforturi nu se poate face decât prin intermediul şcolii, al
cărţilor şcolare.
Dar nu numai manualul are o funcţie instructivă.
Drumul învăţării şi citirii unei cărţi n-are sfârşit; toate cărţile bune pot
să ne înveţe câte ceva pe planul ştiinţei, tehnicii, artelor, moralei,
comportamentului etc. Cine consideră că după ce a încheiat procesul de învăţământ
în şcoală şi a obţinut o diplomă, a încheiat totodată şi contactul cu cartea,
acela a renunţat la ambiţia progresului.
Efortul şi dorinţa spre lectură continuă,
sistematică, vizând o perspectivă, reprezintă condiţia oricărui succes
personal.
Cartea îţi oferă posibilitatea să te opreşti mai
multă vreme asupra unui pasaj, să te întorci la altul pe lângă care ai trecut
în grabă, dar la care simţi nevoia să revii, să meditezi îndelung în timpul
lecturii şi după ce ai terminat-o, să reiei cartea oricând doreşti.
Piesa de teatru, filmul, emisiunea radiofonică
sau internetul ne impune un anumit ritm
de urmărire şi înţelegere, ne împiedică să insistăm mai mult asupra unor
momente care ne-au interesat sau care ne-au plăcut mai mult, iar reluarea
operei în întregime este, de multe ori în afara posibilităţilor noastre.
Astăzi, filmele, diapozitivele, emisiunile de radio
şi televiziune, programele educaţionale pe internet sunt folosite cu succes în
şcoli ca mijloace moderne de învăţământ. Dar trebuie de reţinut faptul că ele
completează, lămuresc instructiv cunoştinţele predate la curs şi nu pot înlocui
definitiv manualul — cartea ca obiect de studiu şi lectură.
Manualul sprijină direct pe elev şi student în
fixarea cunoştinţelor expuse la lecţii.
O carte te trimite la alte cărţi şi toate împreună
formează baza trainică a culturii noastre. Toate celelalte mijloace de
răspândire a cunoştinţelor rămân subordonate cărţii şi subordonate vor rămâne
oricât de mult se vor înmulţi şi perfecţiona procedeele lor tehnice.
Alegerea cărţilor potrivite este numai primul pas.
Al doilea pas şi tot atât de important este deprinderea lecturii, obţinerea
eficienţei ei maxime în urma citirii unei cărţi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu