EDUCAŢIA ECOLOGICĂ
Educația ecologică se impune
tot mai mult ca o componentă organică a educației generale, a formării
personalității. Acest demers este determinat de evoluția civilizației
contemporane, care, concomitent cu crearea de bunuri, valori spirituale,
servicii, tehnologii etc. benefice pentru existența și prosperitatea oamenilor,
provoacă, în mod alarmant, fenomene grave de poluare fizică și psihosocială,
care afectează viața în general, punând în pericol chiar existența omului.
Pentru exemplificare, menționăm câteva fenomene poluante grave, care se cer cunoscute de specialiști și de fiecare om în parte, în vederea prevenirii și înlăturării consecințelor negative:
a) catastrofele naturale: cutremurele, inundațiile, tsunami, incendiile, invazia de insecte, molimele, schimbările climaterice, încălzirea globală etc;
b) de natură fizică: arme de distrugere în masă - nucleare, chimice, biologice; deșeuri toxice: radioactive, chimice, organice, emanațiile în atmosfera de gaze, substanțe și pulberi toxice, accidentele din centralele nucleare, despăduririle și desertizările etc;
c) de natură psihosocială: corupția, distrugerile, agresiunile, violențele, violurile, ura, intoleranța, extremismul, sovinismul, xenofobia, spiritul revansard, tensiunile sociale, conflictele grave (sângeroase) - războaiele civile și războaiele întrer-țări etc.
În fața unor asemenea fenomene poluante antinatură, antisociale, antiviață în general și antiumane îndeosebi, apare necesitatea unei ofensive antipoluante, în limitele civilizației umane, în ceea ce privește catastrofele naturale, compusă atât din măsuri fizice și psihologice adecvate și eficiente de prevenire și înlăturare a poluării, cât și din măsuri (acțiuni) educaționale ecologice, care să pregătească oamenii din punct de vedere informațional și practic, în spirit creativ, pentru prevenirea și înlăturarea poluării, pentru ameliorarea ecologică a mediului ambiant.
Pentru exemplificare, menționăm câteva fenomene poluante grave, care se cer cunoscute de specialiști și de fiecare om în parte, în vederea prevenirii și înlăturării consecințelor negative:
a) catastrofele naturale: cutremurele, inundațiile, tsunami, incendiile, invazia de insecte, molimele, schimbările climaterice, încălzirea globală etc;
b) de natură fizică: arme de distrugere în masă - nucleare, chimice, biologice; deșeuri toxice: radioactive, chimice, organice, emanațiile în atmosfera de gaze, substanțe și pulberi toxice, accidentele din centralele nucleare, despăduririle și desertizările etc;
c) de natură psihosocială: corupția, distrugerile, agresiunile, violențele, violurile, ura, intoleranța, extremismul, sovinismul, xenofobia, spiritul revansard, tensiunile sociale, conflictele grave (sângeroase) - războaiele civile și războaiele întrer-țări etc.
În fața unor asemenea fenomene poluante antinatură, antisociale, antiviață în general și antiumane îndeosebi, apare necesitatea unei ofensive antipoluante, în limitele civilizației umane, în ceea ce privește catastrofele naturale, compusă atât din măsuri fizice și psihologice adecvate și eficiente de prevenire și înlăturare a poluării, cât și din măsuri (acțiuni) educaționale ecologice, care să pregătească oamenii din punct de vedere informațional și practic, în spirit creativ, pentru prevenirea și înlăturarea poluării, pentru ameliorarea ecologică a mediului ambiant.
Educația
ecologică trebuie să determine oamenii să păstreze puritatea și frumusețea
naturii, să păstreze curățenia mediului ambiant, aducând, totodată, ameliorări
naturii, prin extinderea pădurilor și spațiilor verzi, prin păstrarea purității
apei, aerului și solului.
De
asemenea, educația ecologică trebuie să determine oamenii pentru a crea pe plan
național și internațional relații și climat demne, civilizate, democratice,
etice, de înțelegere și cooperare, cu evitarea tensiunilor și conflictelor
antiumane, pentru instaurarea durabilă a păcii sociale și internaționale.
Educația ecologică trebuie să fie prezentă în conținutul învățământului prin discipline ecologice (cunoștinte ecologice. Ecologie etc). Educația ecologică trebuie să fie o preocupare și în afara școlii, a tuturor factorilor sociali - familie, stat, societate civilă, mass media, societăți comerciale etc, făcând din păstrarea purității mediului ambiant o chestiune de conștiință, de etică, igienă și de civilizație a fiecărei persoane, a întregii comunități umane.
Educația ecologică trebuie să fie prezentă în conținutul învățământului prin discipline ecologice (cunoștinte ecologice. Ecologie etc). Educația ecologică trebuie să fie o preocupare și în afara școlii, a tuturor factorilor sociali - familie, stat, societate civilă, mass media, societăți comerciale etc, făcând din păstrarea purității mediului ambiant o chestiune de conștiință, de etică, igienă și de civilizație a fiecărei persoane, a întregii comunități umane.
Plecând de la premisa că scopul
educaţiei ecologice este de a preveni deteriorarea mediului, în acest sens omul
trebuie să acţioneze conştient pentru menţinerea şi îmbunătăţirea permanentă a
calităţii acestuia. În prezent, societatea umană se confruntă cu o serie de
probleme negative: limitarea rezervelor şi resurselor naturale, degradarea
continuă a mediului, efectele încălzirii globale etc. Dacă la începutul anilor
1980 acestea erau considerate ca fiind de domeniul specialiştilor, a liderilor
din diferite domenii, pe parcurs au devenit probleme concrete pentru umanitate.
Astfel, s-a ajuns la conturarea şi definirea conceptului “problematica lumii
contemporane” care a generat o serie de acţiuni şi manifestări ca: apărarea
păcii modiale, protecţia şi conservarea mediului natural, promovarea unei noi
ordini economice.
Actualele probleme de mediu sunt
grave şi trebuie abordate de întreaga comunitate, iar educaţia şcolară
reprezintă o soluţie viabilă. Astăzi, copiii - ca viitori gestionari şi
consumatori ai resurselor naturale, pot interveni prin acţiuni constructive
(sensibilizarea propriilor părinţii, a cetăţenilor indiferent de vârstă) la
salvarea mediului înconjurător.
În general, majoritatea elevilor din
România nu au formată o educaţie ecologică - pungi, ambalaje, cutii de plastic
etc., aruncate în curtea şcolii sau pe stradă, stau mărturie lipsei de educaţie
ce ar trebui să provină din familie şi să fie consolidată în instituţiile de
învăţământ. În prezent, ca disciplină şcolară, educaţia de mediu este materie
opţională. În opinia unui fost ministru al Mediului (Korodi Attila) "în
şcoli, o oră pe săptămână alocată studiului mediului înconjurător este
insuficientă". În declaraţia făcută, domnia sa a subliniat că va propune
Ministerului Educaţiei să pună accent deosebit pe studierea problemelor de
mediu în instituţiile de învăţământ, că doreşte mai multă educaţie ecologică
(după modelul european) în şcolile generale şi liceele româneşti.
Modelul european Green Package al
“cutiei verzi” prevede lecţii cu tematică despre mediul înconjurător înglobate
tuturor materiilor şcolare (matematică, fizică, chimie, limbă maternă etc.)
este considerat a fi cel mai potrivit pentru introducerea în învăţământul din
Romania. “Problemele de mediu trebuie studiate nu doar dintr-o singură carte,
ci şi la fizică, chimie ori biologie şi vom încerca să integrăm cutia verde în
cât mai multe materii” a afirmat fostul ministru al Mediului, care a adăugat
că: “acest model se implementează în paralel în mai multe ţări europene”.
Educaţia ecologică se poate realiza
prin orice tip de activitate şcolară, activităţi ştiinţifice, artistice,
practice, sportive sau religie. Din multitudinea formelor de manifestare
menţionăm: observaţii în natură, experimente, povestiri ştiintifice, desene,
plimbări, drumeţii, excursii, vizionare de diapozitive sau expuneri power
point, jocuri de mişcare instructiv - distractive, labirinturi ecologice,
vizitarea muzeelor, expozitii, spectacole, vizionări de emisiuni TV cu specific
educaţional, concursuri. Tematicile care pot fi parcurse sunt stabilite în
funcţie de subiectul propus: "Să ocrotim natura", "Poluarea în
diferite anotimpuri", "Ce se întamplă iarna cu plantele şi
animalele?", "Ce ştim despre pădure?" "Natura se trezeşte
la viaţă", "Copac tânăr, copac bătrân", "Ce ne învaţă
natura?", "S.O.S. natura...", "Culorile şi sănătatea",
"Aspectul cartierului meu, satului meu", "Curiozități
ecologice", "Pământul, planeta vie", "Măşti şi costume
ecologice", etc. Specialiştii în teoria şi practica educaţională definesc
metoda de predare ca fiind „modalităţi de acţiune cu ajutorul cărora elevii,
sub îndrumarea profesorului îşi însuşesc cunoştinţe, îşi formează priceperi,
deprinderi, îşi dezvoltă aptitudini şi iau atitutdini”. Realizarea acestor
acţiuni este asigurată de baza teoretică structurată a metodelor şi mijloacelor
de învăţare, de strategii privind organizarea procesului predării-învăţării
materializate în comunicarea dintre profesor şi elev.
Procesul de învăţare este susţinut de
materiale didactice variate, mijloacele audio-vizuale, aplicaţii de teren,
utilizate în practica educaţiei ecologice. Metodele şi tehnicile folosite în
educaţia ecologică sunt adaptate în funcţie de grupele de vârstă ale copiilor
(preşcolari, şcolari sau liceeni), fiind grupate în patru categorii:
a. Metode de comunicare: orală
(pozitive, interogative, rezolvarea problemelor); scrisă (consultarea
manualelor şi analiza pe text); vizuală (limbajul cuvântului, imaginii,
sunetului); de comunicare interioară (bazate pe limbajul intern).
b. Metode de explorare sistematică a
realităţii obiective: directă (observaţia sistematică, cercetarea documentelor,
studiul de caz) şi indirectă (demonstraţia, modelarea etc.).
c. Metode fundamentate pe acţiune
practică: externă, reală (exerciţiul în aer liber, lucrările practice,
activităţi creative) şi fictive sau simulare (jocuri didactice, jocuri de
simulare).
d. Instruirea informaţională:
instruirea cu ajutorul calculatorului (lecţiile interactive prin programul
AEL-Advanced eLearning); simularea unor procese şi fenomene naturale în
laboratoarele şcolare sau în cadrul lecţiilor AEL; folosirea hărţilor interactive
şi a imaginilor satelitare etc.
Aceste metode vizează: cunoaşterea şi
utilizarea noţiunilor de mediu în descrierea şi explicarea unor fenomene
obiective şi a relaţiilor din mediul natural, dezvoltarea spiritului de
observare, investigare şi cercetare la elevi şi formarea unui set de valori
pozitive faţă de mediu şi a motivaţiei de a participa la menţinerea calităţii
mediului.
Se pare că oamenii încep sa înțeleagă ceva
mai bine importanţa ecologiei - deşi încă nu sunt deloc educaţi în spiritul
acesta. Presa vorbeşte tot mai des despre dezastrul ecologic naţional şi
mondial. Unii dintre noi sunt atât de înspăimantaţi de acest fenomen încât
aşteptăm să se petreacă o minune care să oprească distrugerea planetei copiilor
noştri. Cred că citatul din Barbu Ştefănescu Delavrancea despre Moldova ar
trebui extins la rang de slogan internaţional dacă s-ar referi la Terra şi nu
doar la Moldova noastră şi ar trebui să sune cam aşa : [...]ca Terra n-a
fost a strămoşilor mei, n-a fost a mea, şi nu e a voastră, ci a urmaşilor
voştri şi a urmaşilor urmaşilor voştri, în veacul vecilor".
Sistemul capitalist se bazează
pe o producţie în continuă dezvoltare, cantitativă, dar şi calitativă. Ea are
la bază dezideratul psiho-social, al diferenţierii indivizilor din societate pe
baza proprietăţii. Fiecare vrea să aibă mai mult decât celălalt, mai bine sau
altfel. Aceasta este însăşi esenţa societăţii de consum şi este indiscutabil un
factor de progres tehnologic, dar el duce şi la o teribilă risipă de materii
prime şi muncă. Este în acelaşi timp un cerc vicios, căci producţia încurajează
achiziţia, iar aceasta, la rândul ei, producţia. În plus, pentru a încuraja
achiziţia, produsele sunt făcute tot mai perisabile pentru a fi înlocuite cât
mai rapid.
Sindromul acesta se manifestă
mai ales la adulţi, copiii comportându-se astfel doar prin imitaţie. Cel mai
uşor deci, ar fi să educăm tânăra generaţie în sensul ocrotirii planetei chiar
cu preţul renunţării la propriile plăceri, orgolii şi la propriul confort de
tip contemporan .
Un proverb chinezesc spune: ‘‘Dacă te gândeşti la anul care va urma,
plantează un copac! Dacă te gândeşti la secolul care va urma, educă copiii!’’Aş
spune doar: ,,Dacă te gandeşti la viaţa copilului tău, oferă-i o educaţie
ecologică!’’. Viaţa pe planetă s-a deteriorat atât de tare încat nici unul din
obiectele de studiu nu ar trebui să fie mai important decât studiul ecologiei.
Copiii de pretutindeni, de orice religie ar trebui să ştie regulile de
convieţuire cu natura asa cum ştiu rugăciunile, aşa cum ştiu tabla înmulţirii
şi literele alfabetului. Educatorii şi învățătorii ar trebui să le reintroducă
în suflete micuţilor și prin ei familiilor lor, ecologia ca pe o obligaţie față
de Dumnezeu faţă de ceilalţi, faţă de ei inşiși. Nici o bunicuţă sau mămică de
pui mic nu ar rezista dacă micuţul ar veni acasă şi ar propune să adune
maculatură, să meargă cu bunicul să planteze un pomişor sau să-l înveţe pe tata
să nu mai facă grătarul în pădure şi să lase dozele de bere pe pajişte.
Aş încheia cu un citat din Mahatma Gandhi: ,,Fă la tine schimbarea pe care
doreşti să o vezi în lume!’’
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu